Ingezonden persbericht

Persbericht

CENTRUM VOOR WERK EN INKOMEN KIEST VOOR CISCO IP TELEFONIE ALS 'MANAGED SERVICE'

Amsterdam, 30 januari 2003 - Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) heeft IP Telefonie van Cisco Systems in gebruik genomen. Getronics realiseerde hier in samenwerking met Versatel deze grootschalige IP Telefonie toepassing ter vervanging van de bestaande PBX-centrales. CWI neemt de Cisco IP-telefonieoplossing af als 'managed service'. Managed services, het uitbesteden van netwerkdiensten aan service providers, brengt nieuwe netwerktoepassingen als IP Telefonie binnen het bereik van steeds meer organisaties. Door het beheer uit te besteden, beschikt CWI over een flexibele oplossing voor alle data- en telefonieverkeer, zonder dat ze daarvoor diepgaand in de organisatie hoeft in te grijpen. CWI heeft gekozen voor de combinatie van Cisco voor netwerkcomponenten en de IP-telefoons en Getronics en Versatel als service providers.

Onlangs zijn bij CWI duizend werkplekken op het hoofdkantoor en tien vestigingen voorzien van Cisco IP-telefoons. Getronics en Versatel verbonden in drie maanden tijd de 130 vestigingen met het hoofdkantoor via een beveiligd VPN (Virtual Private Network) en beheren daarnaast het gehele IP-telefoonsysteem. De overige vestigingen worden in stappen opgenomen en krijgen de beschikking krijgen over een aantal basisfunctionaliteiten.

CWI is de eerste non-profitorganisatie die op deze schaal gebruikt maak van IP Telefonie via een service provider. Volgens Paul Moeskops, directeur informatie management bij het CWI, past dat in de gekozen strategie: "In principe willen we ons zoveel mogelijk richten op onze 'core business': werkgevers met vacatures en werkzoekenden bij elkaar brengen teneinde zoveel mogelijk mensen uit een uitkering te houden. Zaken die daar niet toe behoren, besteden we (mits kostentechnisch aantrekkelijk) uit. Het heeft als bijkomend voordeel dat alle verantwoordelijkheid rond deze veelbelovende, maar nog jonge techniek, bij de service provider ligt. Op deze manier kunnen we, mits zorgvuldig voorbereid, zonder zorgen overstappen met garantie van kwaliteit en beschikbaarheid. De telefoon is een dermate belangrijk gereedschap voor onze organisatie dat we alleen met het hoogste service niveau genoegen nemen. De oplossing die Cisco, Getronics en Versatel ons bieden, voldoet ruimschoots aan die verwachting."

Anders dan bij de traditionele PBX (Private branche eXchange)
-telefooncentrales is het bij IP Telefonie niet nodig dat elke vestiging een eigen centrale heeft. Dit scheelt in de initiële investering per vestiging en levert forse kostenbesparingen op in onderhoud en beheer. Elk toestel in het CWI-netwerk kan de functionaliteiten die op de Cisco CallManager (de centrale telefoonserver) zijn geïnstalleerd direct gebruiken. Nieuwe diensten, zoals callcenter-functionaliteit of voice-response-systemen, zijn gemakkelijk toe te voegen.

Cisco, Getronics en Versatel verwachten dat in de komende jaren veel organisaties hun PBX- centrales zullen vervangen door IP Telefonie. De mogelijkheid de toepassing als managed service bij een service provider onder te brengen sluit volgens Versatel corporate marketing manager Frank Korthouwer aan op de behoefte van organisaties om de bedrijfsonderdelen die niet tot de kernactiviteiten behoren uit te besteden. IP Telefonie op basis van Cisco technologie leent zich volgens Korthouwer daar perfect voor. Het beheergemak en de flexibiliteit nemen toe terwijl de maandelijkse kosten afnemen.

Over CWI
Werkzoekenden en werkgevers vinden elkaar bij CWI. Daarbij staat werk voorop. Werkzoekenden kunnen bij CWI zelfstandig op zoek naar een passende baan. Lukt dat niet, dan biedt CWI hulp. Maar ook voor het aanvragen van een uitkering is men bij CWI aan het juiste adres. Werkgevers kunnen bij CWI terecht voor allerlei diensten op het gebied van personeel en arbeid. Zo kunnen vacatures gratis op onze site werk.nl worden geplaatst, helpen gespecialiseerde CWI-adviseurs bij het vinden van personeel en biedt CWI antwoord op vragen over personeelsbeleid en arbeidsrecht. Ook kunnen zij bij CWI terecht voor ontslagaanvragen en werkvergunningen voor mensen buiten de Europese Unie. Centrum voor Werk en Inkomen heeft per 1 januari 2002 de publieke taken van het arbeidsbureau overgenomen en doet daarnaast de uitkeringsaanvragen voor ww- en bijstand. Ook geeft CWI adviezen over reïntegratie. CWI werkt nauw samen met gemeentelijke sociale diensten en de uitkeringsinstantie UWV. Deze partners beslissen uiteindelijk over toekenning van uitkeringen en reïntegratietrajecten. Het hoofdkantoor van CWI is gevestigd in Amsterdam, kent zes districten en heeft 130 vestigingen die zijn verspreid over heel Nederland. Bij CWI werken bijna 5000 mensen, waarvan zo'n 15% afkomstig van sociale diensten en uitkeringsinstanties. CWI legt verantwoording af aan het Ministerie van SZW. Kijk voor meer informatie op www.cwinet.nl of www.werk.nl.

Over Getronics
Met circa 26.000 medewerkers in ruim 30 landen, is Getronics één van 's werelds toonaangevende aanbieders van leveranciersonafhankelijke oplossingen en diensten voor de professionele gebruiker op het gebied van Informatie- en Communicatie Technologie (ICT). Getronics biedt advies en ontwerpt, bouwt, implementeert en beheert geavanceerde oplossingen en diensten op het gebied van Infrastructure Solutions en Business Solutions. Getronics helpt een groot aantal vooraanstaande internationale bedrijven bij de maximalisatie van de waarde van hun technologie-investeringen en het verbeteren van de interactie met hun klanten. Het hoofdkantoor van Getronics is gevestigd in Amsterdam. Daarnaast zijn er regionale hoofdvestigingen in Boston en Singapore. Getronics is genoteerd aan Euronext Amsterdam ('GTN'). Meer informatie is te vinden op www.getronics.com.

Over Versatel
Versatel Nederland B.V. is onderdeel van Versatel Telecom International N.V. (Euronext: VRSA). Versatel heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam en is een concurrerende telecommunicatie operator en toonaangevend alternatief voor de voormalig monopolistische telecommunicatieaanbieders in haar thuismarkten in de Benelux en noordwest Duitsland. Versatel, opgericht in oktober 1995, is in het bezit van volledige telecommunicatielicenties voor Nederland, België en Duitsland en telt meer dan 75.000 zakelijke klanten en ruim 1.100 werknemers. Versatel heeft een op eigen faciliteiten gebaseerd breedbandig netwerk dat gebruikmaakt van de modernste netwerktechnologieën om aan bedrijven breedbandige spraak-, data- en internetdiensten te bieden. Versatel is een beursgenoteerde vennootschap die een notering heeft aan de Euronext Amsterdam (VRSA). Meer nieuws en informatie is verkrijgbaar via http://www.versatel.nl.

Over Cisco Systems
Cisco Systems Inc. (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft ruim 35.500 werknemers en realiseerde in boekjaar 2002 een totale omzet van 18,9 miljard dollar. Cisco Systems International BV, eigendom van Cisco Systems Inc., is de leverancier voor Cisco apparatuur in Europa. Nieuws en informatie is beschikbaar via http://www.cisco.nl.

Cisco, Cisco IOS, Cisco Systems en het Cisco Systems logo zijn geregistreerde handelsmerken van Cisco Systems inc. en/of haar werkmaatschappijen in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere handelsmerken bedoeld in dit document zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.

###

Deel: ' Centrum werk en inkomen kiest Cisco IP telefonie als 'managed service' '




Lees ook