BERG KLEIJN COMMUNICATIE

Intermediair kan klant nu à la minute volledig afhandelen

Bindende hypotheekoffertes klaar terwijl u wacht

Nederlandse software haalt wachttijden weg uit hypotheekaanvragen

Capelle a/d IJssel/Zoetermeer - Nederlandse intermediairs, zoals assurantietussenpersonen, kunnen vanaf nu vrijwel onmiddellijk bindende hypotheekoffertes uitbrengen aan hun klanten. Tot nu toe konden zij doorgaans slechts vrijblijvende indicaties meegeven die enkele weken later werden gevolgd door bindende, schriftelijke offertes. Deze enorme versnelling in het offertetraject is te danken aan het nieuwe bedrijf Malex, dat zorgt voor de online-afhandeling van hypotheekaanvragen, en aan Bright Products, dat hiervoor een volledig op de praktijk toegesneden hypotheekadvies-programma levert aan de betreffende intermediairs.

Malex bv is kortgeleden opgericht als gespecialiseerd facilitair bedrijf voor hypotheekbemiddeling. Het bedrijf beschikt over volmachten van de belangrijkste verzekeringsmaatschappijen en financiële instellingen. Dankzij die volmachten kan Malex zelfstandig hypotheekoffertes uitbrengen die bindend zijn. Bovendien kan Malex door zijn schaalgrootte betere tarieven en provisies bedingen bij de maatschappijen. Hiervan profiteren zowel klant, intermediair als Malex.

Geavanceerde adviessoftware

De intermediairs die zich bij Malex aansluiten, worden uitgerust met het geavanceerde hypotheekadvies-programma Assist4 dat door het Zoetermeerse softwarebedrijf Bright Products is ontwikkeld. Dit is een volledig op Windows gebaseerd pakket met behulp waarvan de betreffende tussenpersoon volledig gepersonaliseerde, gedetailleerde hypotheekadviezen kan uitbrengen. Deze adviezen kunnen volledig worden toegespitst op de financiële wensen, behoeften en mogelijkheden van de klant. Ze kunnen direct op de PC worden getoond, maar ook worden meegegeven in de vorm van professionele, persoonlijke rapportages.

Via het hypotheekadvies-programma Assist4 geeft de aangesloten tussenpersoon de betreffende hypotheekaanvragen online door aan Malex. Bij Malex draait een speciale

versie van Assist4 die de hypotheekaanvragen kan omzetten in offertes. Alle aanvragen die Malex dankzij verkregen volmachten zelfstandig kan afhandelen, krijgen ogenblikkelijk antwoord in de vorm van elektronische offertes die worden teruggestuurd aan de tussenpersoon. Eventuele andere aanvragen worden direct doorgestuurd via het Hypotheken Data Netwerk. Doorgaans kunnen deze elektronische aanvragen binnen enkele minuten worden afgehandeld.

Hypotheekadvies

Op zijn kantoor kan het intermediair, na ontvangst van de elektronische offertes, zijn klant een door het Assist4-programma gegenereerd hypotheekadvies meegeven met daarin bindende offertes van de meest geschikte verzekeraars en geldverstrekkers. Alle hypotheekconstructies kunnen in het advies worden meegenomen. Het grote voordeel voor de consument is dat hij direct beschikt over bindende offertes waardoor hij precies weet waaraan hij toe is. Anders moet hij vaak enkele weken, soms nog langer, wachten op de definitieve offertes.

Voor het intermediair is het grote voordeel dat hij een klant onmiddellijk volledig kan bedienen. En klanten die grote haast hebben, bijvoorbeeld omdat ze snel moeten beslissen, vormen nauwelijks een extra belasting. Het intermediair kan dankzij de vergaande automatisering van zijn bedrijfsproces met behulp van Assist4 een zeer persoonlijke service leveren zonder dat dit extra moeite kost. En dankzij de gezamenlijke inkoop via Malex profiteren alle betrokkenen van betere tarieven en provisies.

Integratie van de bedrijfsketen

De administratieve afhandeling bij Malex wordt verzorgd door het backoffice-programma Ubizz dat eveneens door Bright Products is geleverd. Ubizz is gekoppeld met de Assist4-versie van Malex en biedt ondersteuning bij de dossiervorming, het relatie- en polisbeheer, bewaking van de financiële afhandeling en de verdeling van de provisie tussen Malex en de aangesloten intermediairs. Ook bevat het een complete, geïntegreerde financiële administratie en uitgebreide managementinformatie.

De gerealiseerde oplossing bij Malex en de aangesloten intermediairs biedt een vrijwel volledige integratie van de totale bedrijfsketen van de hypotheekbemiddeling. Hierdoor ontstaan niet alleen ongekende mogelijkheden, zoals bindende offertes binnen enkele minuten en volledig gepersonaliseerde advisering met de druk op een knop, maar ook doelmatigheidsvoordelen als eenmalige invoering van gegevens, sterk verminderde kans op fouten, en lagere kosten cq hogere opbrengsten.
Inl: Malex bv, directeur Erik Trenning, tel: 010 288 9341; Bright Products, directeur Jan Kouwenhoven, tel: 079 368 4100.


---

Deel: ' Nederlandse software haalt wachttijden weg uit hypotheekaanvragen '




Lees ook