Novib

Datum: 24 september 2001

Drie miljoen Afghanen bedreigd door hongersnood
Novib/OI brengt voedselhulp Afghanistan binnen

Lokale partnerorganisaties van Novib en Oxfam International (waarvan Novib het Nederlandse lid is) zijn afgelopen weekeinde begonnen met de distributie van 1500 ton voedsel in Afghanistan. Waarschijnlijk de eerste nieuwe voedselhulp in het land sinds het Wereld Voedselprogramma zijn voorraadschuren een kleine twee weken geleden heeft gesloten en leveringen heeft gestaakt. "Maar dit is bijna een symbolisch gebaar, een druppel op een gloeiende plaat. Drie miljoen mensen hebben nu dringend eten nodig, anders zullen we vreselijke gevolgen meemaken", aldus woordvoerder Alex Renton van Oxfam International in Islamabad, Pakistan. Leden van Oxfam International, waaronder Novib, hebben 300.000 dollar betaald voor een zending tarwe vanuit Oezbekistan, na verzoeken van lokale partnerorganisaties die werkzaam zijn in vluchtelingenkampen in Mazar-I-Sharif, de hoofdstad van de noordelijke provincie Balkh. Een plaatselijke zakenman heeft het voedsel, gelijk aan 300 vrachtwagens vol, het land in weten te krijgen. Zo'n 500.000 mensen in de noordelijke provincies hebben huis en haard verlaten omdat ze geen eten meer hebben, bang zijn om doelwit te worden van militaire acties en omdat ze weten dat ze de komende winter zullen sterven als ze in hun woonplaatsen zouden blijven. Deze enorme aantallen vluchtelingen doen zich overigens in zowat heel Afghanistan voor. Volgens gegevens van Oxfam International zijn er 1,4 miljoen mensen binnen Afghanistan op de vlucht. Drie miljoen mensen worden door hongersnood bedreigd. "Deze voedselzending zal een kleine hoeveelheid mensen gedurende korte tijd ondersteunen*, maar belangrijker is de boodschap die ervan uitgaat: Afghanistan is niet helemaal van de buitenwereld afgesloten. Dus de internationale gemeenschap moet de voedselleveranties aan de hongerende en kwetsbare Afghanen direct hervatten. Wij hebben laten zien dat dat mogelijk is", aldus Renton.

* 1500 ton voedsel is volgens ruwe schattingen voldoende om 750.000 mensen een dag te voeden. In het algemeen ontvangt iemand een halve kilo voedselhulp per dag. Voor nadere informatie: Alex Renton (Oxfam International) in Islamabad 0092 3008 549790 of Paul van Tongeren (Novib) 070 3421644

Afdeling Persvoorlichting
2500 GX Den Haag