Politie Zaanstreek-waterland

LOC: WORMERVEER, KERKSTRAAT

Verdachten recente tasjesroof aangehouden

Collega's van de politie Kennemerland hebben twee mannen aangehouden die onder meer worden verdacht van de tasjesroof die afgelopen maandag op de Kerkstraat plaatsvond. Een 78-jarige vrouw uit Wormerveer werd toen van haar tas beroofd door een man die uit een met draaiende motor geparkeerde bestelbus stapte. De man greep de tas en ging er vandoor in de door zijn handlanger bestuurde bestelbus. Op soortgelijke wijze beroofden zij een vrouw in Overveen en konden toen worden aangehouden. Bij de aanhouding waren de verdachten in het bezit van eigendommen van de Wormerveerse. Beide mannen, een 19-jarige uit Heemskerk en een 29-jarige uit Beverwijk, worden ook verdacht van een soortgelijke tasjesroof in Overveen en een inbraak in een bedrijf in Beverwijk.

16:15 30-JAN-03
LOC: PURMEREND, WILLEM EGGERTSTRAAT

Zakkenrollerij en pinfraude

Van de bankrekening van een 72-jarige Purmerendse is geld afgehaald, vlak nadat zij slachtoffer was geworden van zakkenrollerij. Rond 13.50 pinde de vrouw geld en ging vervolgens inkopen doen. Toen zij merkte dat haar portemonnee uit haar jaszak was verdwenen, ging ze terug naar de bank om haar pas te laten blokkeren. Toen bleek dat er op diezelfde locatie om 14.05 uur een geldbedrag was gepind.

08:08 31-JAN-03
LOC: PURMEREND, WESTERVENNE
Stoel uit auto gestolen
Bij een auto-inbraak in de afgelopen nacht nam men behalve de autoradio en Cd's ook de bestuurdersstoel weg. Men was de auto binnengekomen door een portier te forceren. De auto moest per autoambulance naar een garage worden overgebracht.

09:03 31-JAN-03
LOC: PURMEREND, DR ALBERT SCHWEITZERLAAN
Bestelbus gestolen
In de afgelopen nacht werd een witte Mercedes Sprinter met het kenteken VL-LJ-27 gestolen. De eigenaar is extra gedupeerd, omdat hij net een maand geleden een bedrijfje was begonnen. Bovendien is de bestelauto niet tegen diefstal verzekerd.

09:58 31-JAN-03
LOC: KOOG AAN DE ZAAN, KRUISING BREESTRAAT - BADHUISSTRAAT
Aanrijding op weg naar examen
Een 19-jarige man uit Purmerend was in een lesauto op weg naar zijn rijexamen, toen hij werd aangereden door een 36-jarige automobilist uit Koog aan de Zaan. Deze sloeg vanuit de Badhuisstraat rechtsaf de Breestraat in en reed daarbij met zijn voorzijde tegen de linkervoorkant van de uit tegenovergestelde richting naderende Purmerender. Een aantal huisvuilbakken zou het zicht van de Koger hebben belemmerd, waardoor hij de andere auto niet had zien naderen. Beide auto's liepen krassen en deuken op.
De onfortuinlijke examenkandidaat was toch nog op tijd en slaagde voor zijn examen!

09:59 31-JAN-03
LOC: PURMEREND, VAN GOOR HUNLOOPENSTRAAT
Diefstal laminaat uit woning
Gisterenavond of afgelopen nacht heeft men uit een woning onder andere zes pakken laminaat gestolen. Men kwam de woning binnen door de achterdeur te forceren. Er was niemand in de woning aanwezig, omdat deze wordt verbouwd. Behalve het laminaat nam men ook een paspoort, een waterkoker en inbouwspots weg. Ook de schuur in de achtertuin werd met een bezoek vereerd. Daar men een herenfiets weg.
10:37 31-JAN-03
LOC: PURMEREND, GORSLAAN
Politie zoekt getuigen mishandeling meisje
Een 13-jarig meisje werd op haar fiets door een onbekende man bij haar keel gegrepen, waardoor zij ten val kwam. Daarna zei de man dat hij haar binnenkort in elkaar zal slaan, waarna hij wegging. Dezelfde man heeft het meisje afgelopen maandag, eveneens op het fietspad aan de Gorslaan een vuistslag in haar gezicht gegeven. Sinds enige tijd wordt het meisje door de man gevolgd en duikt overal op. Het meisje kent de man niet en weet niet waarom hij dit doet.
Het betreft een ongeveer 40 jarige blanke man. Hij heeft een kaal hoofd en is ongeveer 1.85 m lang. De man draagt een zwarte lange lederen jas tot onder zijn knieën en een donkere broek of een spijkerbroek. De politie wil graag weten wie de man is en wie eventueel getuige van de mishandelingen is geweest. Er kan contact worden opgenomen met het wijkteam De Gors via telefoonnummer 0900-8844.

10:55 31-JAN-03
LOC: MIDDENBEEMSTER, HOBREDERWEG
Keuken van woning uitgebrand
De keuken van een woning brandde geheel uit, nadat een speelgoedkist vlam had gevat. De kist heeft vermoedelijk te dicht bij de kachel gestaan, waardoor deze in brand raakte. De brandweer had met hogedruk de brand snel onder controle. Een aangrenzende stal met daarin 16 koeien liep geen gevaar en hoefde niet ontruimd te worden. De woning liep rookschade op. Er werd niemand gewond.

12:03 31-JAN-03
LOC: ZAANDAM, DE WEER
Jongetje gewond na aanrijding
Een 6-jarig jongetje uit Zaandam werd met nog onbekend hoofdletsel naar ziekenhuis De Heel gebracht na een aanrijding met een personenauto. Het jongetje was nabij een school plotseling tussen geparkeerde auto's de weg op gerend, waarop dat moment een 45-jarige automobiliste uit Oostzaan reed. Zij kon een aanrijding niet meer voorkomen, waardoor het slachtoffertje met zijn hoofd tegen de voorruit van de auto terechtkwam. Het knaapje was wel bij kennis en heel verdrietig. De automobiliste had de spelende kinderen wel gezien en haar snelheid al verminderd.

Verkeershandhaving

J. van der Molen

Telefoon (075) 687 40 80

Fax (075) 687 33 59

Nr. vht-310103

10.45-11:45 30-JAN-03
PURMEREND, VERZETSLAAN

Twee keer zo hard als toegestaan

Op de Verzetslaan in Purmerend werd donderdagochtend een verkeerscontrole gehouden. Er werd gelet op snelheid en het dragen van de autogordel. Vijf bestuurders reden te hard en vier mensen droegen geen gordel. De snelste automobilist reed meer dan twee keer zo hard als toegestaan (111 km per uur). Alle overtreders werden staande gehouden. Op de Verzetslaan geldt een maximumsnelheid van 50 km per uur.

08:45-10:15 30-JAN-03
LANDSMEER, DORPSSTRAAT

Autogordelcontrole

Vierentwintig bestuurders die niet in de gordels zaten, ontvingen donderdagochtend op de Dorpsstraat in Landsmeer een boete van veertig euro. De autogordelcontrole werd uitgevoerd door medewerkers van het verkeershandhavingsteam van de politie Zaanstreek-Waterland. De autogordel is een van de vijf speerpunten van het team. De overige speerpunten zijn snelheid, rood licht negatie, draagplicht van de bromfietshelm en het rijden onder invloed. De verschillende controles worden dagelijks verspreid door de hele regio gehouden en zijn gericht op het terugdringen van het aantal overtredingen. Met de afname van het aantal overtredingen zal de verkeersveiligheid toenemen.

08:45-9:35 31-JAN-03
WORMERVEER, KERKSTRAAT
10:00-11:00 31-JAN-03
ZAANDAM, VINCENT VAN GOGHWEG
Autogordelcontrole
Op de Kerkstraat in Wormerveer en de Vincent van Goghweg in Zaandam hielden medewerkers van het verkeershandhavingsteam vrijdagochtend een autogordelcontrole. In totaal werden dertien bestuurders staande gehouden. Elf mensen droegen geen autogordel en twee personen die telefoneerden tijdens het autorijden werden ook bekeurd.

EINDE

---- --