Gemeente Arnhem

Vanaf 13 oktober (tijdelijk gratis) parkeren in garage Centraal

Eerste deel nieuwe, ondergrondse parkeergarage bij station Arnhem telt 700 plaatsen

Het eerste deel van de nieuwe ondergrondse parkeergarage nabij het Arnhemse centraal station zal op zaterdag 13 oktober worden opengesteld voor het publiek. Nadat de garage vrijdag 12 oktober op bescheiden wijze officieel wordt geopend, kunnen automobilisten vanaf zaterdag 13 oktober in de garage terecht om met eigen ogen dit veelbesproken bouwwerk van architect Ben van Berkel te bewonderen. Bij wijze van introductie is het parkeren in de nieuwe garage tot 1 november helemaal gratis.

Wie een beetje handig is, kan ook daarna trouwens nog gratis parkeren in de nieuwe garage Centraal (700 parkeerplaatsen). Wie boodschappen doet bij een ondernemer die bij winkeliersvereniging City Centrum Arnhem is aangesloten, ontvangt bij het afrekenen een waardebon waarmee gratis geparkeerd kan worden in garage Centraal. De door de Holding Parkeervoorzieningen Arnhem beschikbaar gestelde waardebonnen (maximale waarde F 13,50) blijven de hele maand november geldig. Daarna moet er weer betaald worden, al zal er nog lange tijd - tot de garage helemaal klaar is - een gereduceerd tarief gelden (25 procent korting). Dit omdat de garage nog niet helemaal klaar is en een aantal voorzieningen nog niet optimaal is. De nieuwe parkeergarage die per auto bereikbaar is via de ingang tegenover het postkantoor aan Stationsplein-West is van maandag tot vrijdag geopend van 06.00 tot 02.00 uur. Op zaterdag is de garage open van 07.00 tot 02.00 uur en op zondag van 08.00 uur tot 02.00 uur.

Afgedekt
Hoewel de garage op korte termijn open gaat voor het publiek, wordt op dit moment nog gewerkt om de garage gebruiksklaar op te kunnen leveren. Gebruiksklaar betekent in dit verband dat er vooral goed geparkeerd kan worden. Het zal de gebruiker van de garage echter niet ontgaan dat de garage zeker nog niet klaar is. Zo zijn de vides waarin alle trappen zijn ondergebracht, afgedekt in verband met de werkzaamheden boven de garage. Eén van de attracties van de garage - het binnenkomend daglicht - wordt het publiek daardoor nog onthouden. Een andere relatieve handicap is dat automobilisten nu binnen moeten komen via de zogenaamde entree-west, tegenover het postkantoor op Stationsplein-West. Pas als ook het tweede deel van de garage klaar is, kan gebruik gemaakt worden van de officiële in- en uitgang: de afslag in de nieuwe Willemstunnel. Gaat de automobilist met de auto aan de westzijde van de garage naar binnen, eenmaal uit de auto verlaat de bezoeker de garage vervolgens te voet aan de oostzijde via een speciaal aangelegde tijdelijke in- en uitgang. Deze tijdelijke voorziening - ook geschikt voor kinderwagens en mindervaliden - blijft functioneren totdat gestart wordt met de bouw van het tweede deel van de parkeergarage (midden volgend jaar). Tegen die tijd is ook het te bouwen betondek boven de parkeergarage klaar en kunnen trappen, vides en liften tot op het niveau van de begane grond worden afgemaakt en vervolgens worden gebruikt. Tot die tijd kan de bezoeker dus nog enige hinder ondervinden van de werkzaamheden. Maar daar staat zoals gezegd een goedkoper parkeertarief tegenover: per uur F 2,25 (in plaats van F 3,00) met een maximum van F13,50 per dag (in plaats van F 18,00).

Van Berkel
Verantwoordelijk voor het architectonisch ontwerp van de garage is het Amsterdamse bureau UN Studio van Ben van Berkel. UN Studio werkte hiervoor zeer nauw samen met Ove Arup, een van 's werelds grootste en meest succesvolle 'engineering consultants' (constructie-adviesbureaus). Het constructieve ontwerp van de garage is gemaakt door het Arnhemse ingenieursbureau Van der Werf en Lankhorst. Het eerste deel van de garage is gebouwd - voor wat betreft constructie - door hoofdaannemer HBG uit Gouda. Voor de bouw van alle technische installaties is de tweede hoofdaannemer - Van der Velde uit Barneveld - verantwoordelijk. Beide aannemers worden vanaf midden volgende jaar ook ingeschakeld voor de bouw van het tweede deel van de garage. De totale garage (deel 1 en 2 samen) is indertijd aanbesteed voor 48 miljoen gulden (constructie) en 13 miljoen gulden (installaties). In juni 1998 is begonnen met de bouw van de garage. Naar verwachting zal de totale garage begin 2004 gereed zijn. Voor de totale garage wordt in totaal 180.000 kuub zand afgevoerd. Uitsluitend ten behoeve van het eerste - nu open te stellen - deel van de garage is 35.000 ton beton gebruikt en zo'n 23 miljoen kilo stalen wapening verwerkt. Als alle lampen uit het eerste deel van de garage achter elkaar worden gelegd, ontstaat er een lichtlijn van circa 3,5 kilometer. Niet onbelangrijk tenslotte is dat er per uur 400.000 kuub lucht wordt ververst.

Deel: ' Tijdelijk gratis parkeren in garage Centraal te Arnhem '